شهرستان اقلید، قطب تولید لوبیا در استان فارس

سید علی آقا میرطالبی  گفت: وجود آب و هوای مطلوب و خاک حاصلخیز شرایط مناسبی را برای کشت لوبیا در این شهرستان مهیا کرده و سبب تولید بیش از ۷۰ درصد از لوبیای استان در اقلید شده است.
وی افزود: کشت این محصول با مساعد شدن شرایط جوی از اردیبهشت ماه آغاز و پس از چهار ماه در اواخر شهریور برداشت آن آغاز می‌شود.
میرطالبی ادامه داد: شهرستان اقلید با بیش از ۱۲ هزار هکتار سطح زیرکشت لوبیا، قطب تولید این محصول در استان فارس است و پیش بینی می‌شود افزون بر ۳۱هزار تن لوبیا در این شهرستان تولید و به بازار عرضه شود.
وی با بیان لزوم تولید بذور گواهی شده و ترغیب کشاورزان به استفاده از ارقام مناسب در شهرستان اظهار کرد: با ورود بخش خصوصی و توسعه کشت قراردادی در شهرستان، کشاورزان به سمت استفاده از این بذر‌ها و تولید بذر باکیفیت گرایش پیدا کرده اند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اقلید گفت: انواع بذر‌های مصرفی برای کشت، شامل ارقام مختلف چیتی و قرمز است و رقم‌های جدیدی همانند لوبیاچیتی صالح، غفار، کوشا، صدری، لوبیای قرمز دادفر و لوبیا سفید درسا نیز توسط مراکز تحقیقاتی، شرکت‌های تولید بذر و کشاورزان در سال‌های اخیر تولید و به سبد بذری کشاورزان شهرستان افزوده شده است.
میرطالبی همچنین گفت: برای مصرف بهینه آب تاکنون بیش از هشت هزار هکتار از مزارع لوبیا در اقید مجهز به سیستم آبیاری نوین شده است.
شهرستان اقلید با دارا بودن دشت‌های حاصلخیز آسپاس، بکان و نمدان در ۲۶۷ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *