Friday 29 March 2024
کد خبر : 743
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 25 فروردین 1401 - 18:36
- بازدید

فرماندار اقلید عنوان کرد:؛

تلاش برای بهره‌گیری از ظرفیت گردشگری در راستای رونق اشتغال/ اسکان بیش از 7 هزار گردشگر در اقلید

فرماندار اقلید با اشاره به ظرفیت های گردشگری و طبیعی این شهرستان بر لزوم ایجاد زیرساخت های لازم برای بهره برداری از این ظرفیت ها در راستای رونق اشتغال و اقتصاد منطقه تأکید کرد و از اسکان بیش از 7 هزار مسافر نوروزی در سطح این شهرستان در نوروز 1401 خبر داد؛

به گزارش خبرگزاری فارس از اقلید، این شهرستان دارای جاذبه‌های فراوان گردشگری، فرهنگی، تاریخی و طبیعی که همواره مورد توجه گردشگران ورودی به استان فارس بوده و است.

اقلید یکی از شهرستان های شمالی استان فارس است که از شمال به آباده، از جنوب به مرودشت و سپیدان، از شرق به خرم بید و پاسارگاد و از غرب به استان های اصفهان و کهگیلویه و بویر احمد منتهی شده و در چهارراه مواصلاتی چند استان (فارس، اصفهان، یزد و یاسوج) قرار گرفته و فاصله آن از شیراز، اصفهان، یزد و یاسوج به ترتیب ۲۷۵، ۲۳۰، ۲۱۰ و۱۸۰ کیلومتر می‌باشد.

شهرستان اقلید بر خلاف بیشتر نقاط استان فارس، از آب و هوای سرد کوهستانی بهره برده و تا اوایل فصل بهار نیز در این منطقه برف مشاهده می‌شود و به همین دلیل در فصل تابستان پذیرای گردشگران بسیاری است و رودخانه‌های مهمی به نام‌های سفید، شادکام و گاوگدار در آن وجود دارد که به سرسبزی و تولد طبیعت زیبای منطقه و رونق گردشگری کمک کرده است.

اسکان بیش از 7 هزار مسافر نوروزی در شهرستان اقلید

فرماندار اقلید در گفت و گو با خبرنگار فارس در این شهرستان به موقعیت جغرافیایی و استراتژیکی شهرستان اشاره کرد و عنوان داشت: شهرستان اقلید به لحاظ طبیعت زیبا، جاذبه‌های گردشگری و قرارگرفتن در مسیر چهارراه اصلی استان‌های فارس، اصفهان، یزد و یاسوج ظرفیت بالایی در جذب گردشگر و توریست دارد.

شهرام منصوری بر اهمیت صنعت گردشگری در رونق و پویایی اقتصادی منطقه تأکید و تصریح کرد: تحقق این امر مستلزم وجود راه های دسترسی مناسب است.

وی با اشاره به مشکلات موجود در سطح جاده ها و راه های سطح شهرستان و دور بودن از راه اصلی که مانع معرفی هرچه بهتر ظرفیت های این منطقه می شد، اظهار داشت: با تکمیل آزادراه شیراز-اصفهان و جاده طریق الرضا، شاهد تحول عظیمی در رونق شهرستان اقلید در عرصه های مختلف از جمله صنعت گردشگری خواهیم بود.

منصوری با بیان اینکه به کمبودها و مشکلات حوزه گردشگری شهرستان واقف هستیم، عنوان کرد: شهرستان اقلید با دارا بودن اماکن مذهبی شاخص ازجمله امامزادگان اسماعیل(ع)، زبیده خاتون(س)، سیدمحمد(ع) و…، مناطق و پارک های تفریحی چون قدمگاه سده، تنگ براق، چشمه محمدرسول الله اقلید و…، فرزندان هنرمند در زمینه صنایع دستی، قالی بافی و…، راه اندازی اقامتگاه های بومگردی در سطح شهرستان و…دارای ظرفیت های بی شماری در عرصه گردشگری است که باید با همت و تلاش، رفع موانع و ایجاد زیرساخت های لازم از این موقعیت بهترین و بیشترین استفاده برای اشتغال زایی و رونق اقتصادی منطقه را برد.

فرماندار اقلید به برخی از پیگیری های انجام شده، حضور در مناطق مختلف با همراهی مسئولان شهرستانی و آسیب شناسی و تلاش برای رفع مشکلات و کمبودهای مناطق گردشگری شهرستان ازجمله تنگ براق، قدمگاه سده و… اشاره و بیان کرد: یکی از مسائلی که همواره مورد گلایه مردم و مسافران بود، مشکلات بهداشتی، زیرساختی و اقامتی در قدمگاه سده بود که سعی شد این مشکل رفع شود.

وی ادامه داد: هر سال این تفرجگاه به صورت مزایده ای به بخش خصوصی واگذار می شد تا به مسافران و مراجعه کنندگان خدماتی ارائه دهد.

اما همواره شاهد نارضایتی مردم بودیم از این رو امسال شهرداری سده را موظف به قبول مسئولیت این قدمگاه کردیم تا مسیر رفت و آمد، آسفالت راه دسترسی، زیرساخت های لازم بهداشتی و… را فراهم کند.

منصوری توسعه گردشگری روستایی را ظرفیتی خواند که با استفاده از آن می توان برای روستاها درآمد ایجاد کرده و موجب رونق و پوسایی اقتصادی و معیشتی مردم شود.

فرماندار اقلید جذب و حضور سرمایه گذار در زمینه های مختلف را یکی دیگر از راه های جذب گردشگر عنوان کرد و گفت: با تلاش های انجام شده و جذب سرمایه گذاران در عرصه های مختلف می کوشیم علاوه بر رونق صنعتی شهرستان، زمینه حضور هم وطنان در سطح شهرستان و در نتیجه معرفی ظرفیت های طبیعی و گردشگری و آب و هوایی شهرستان در کشور را فراهم کنیم که به لطف خداوند، اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

منصوری خاطرنشان کرد: با تکمیل طریق الرضا، ایجاد زیرساخت ها، حضور سرمایه گذاران، همت مسؤولان و همراهی مردم، شهرستان اقلید ظرفیت این را دارد که در آینده ای نزدیک به کلید گردشگری استان فارس تبدیل شود.

فرماندار اقلید در پایان سخنان خود به اسکان بیش از 7 هزار نفر در مکان های تأسیسات گردشگری (هتل ها و بوم گردی ها و خانه مسافر)، مدارس آموزش و پرورش، مهمانسراهای ادارات، تکایا و امام زاده ها، چادر مسافرتی و … در این شهرستان در نوروز 1401 اشاره کرد.

اجرای برنامه های متنوع فرهنگی هنری در ایام نوروز 1401 در شهرستان اقلید

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اقلید در گفت و گو با خبرنگار فارس در این شهرستان با بیان اینکه آب و هوای خنک و دلپذیر اقلید موجب حضور گردشگران بسیاری در تفرجگاه‌های طبیعی و دل‌انگیز این شهرستان در فصول بهار و تابستان شده است، اظهار داشت: وجود قله بِل، بلندترین قله استان فارس در اقلید یکی دیگر از ظرفیت‌های گردشگری این شهرستان است که علاوه بر بهار و تابستان در فصول سرد سال نیز میزبان طبیعت‌گردان و کوهنوردان زیادی از سراسر کشور است.

محمدرضا قلندری افزود: همچنین وجود اماکن مقدس و آثار تاریخی از جمله حوضچه دختر گَبر، کتیبه پهلوی، قلعه آسپاس، کاروانسراهای کِناس و شهرآشوب و منبر و کتیبه مسجد جامع اقلید و … نیز بر جذابیت های این شهرستان افزوده است.

وی به اهمیت گردشگری و نقش آن در پیشرفت و توسعه اقتصادی منطقه اشاره کرد و افزود: معرفی جاذبه‌های گردشگری اقلید با برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری تأثیر بسزایی در معرفی و پیشرفت فرهنگی این شهرستان دارد، از این رو تلاش شد در ایام نوروز 1401، اقدامات متنوعی در راستای استقبال از میهمانان نوروزی و معرفی هرچه بهتر جاذبه های این شهرستان انجام شود.

قلندری برگزاری جلسات ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان و کمیته های مختلف ستاد، بازدید و نظارت بر هتلها، بوم گردی ها، مدارس محل اسکان مسافران، رستوران ها، نانوایی‌ها، بازار و …. را بخشی از اقدامات اجرا شده در ایام نوروز امسال در شهرستان اقلید عنوان کرد.

وی به برنامه های فرهنگی و گردشگری دیگری اشاره کرد و گفت: برگزاری نمایشگاه عیدانه مشاغل خانگی، برگزاری آیین تحویل سال نو در امامزادگان سطح شهرستان و گلزارهای شهدای شهر اقلید، برگزاری مراسم نوروزگاه در ایام ‌نوروز در محل اقامتگاه بوم‌گردی نی چشمه، جشنواره غذاهای محلی اقلید (غذاهای بدون گوشت)، طرز تهیه گردوی آبگشا ویژه میهمانان نوروزی، تجلیل از دختران تحت پوشش موسسه خیریه حضرت رقیه (س) در ویژه برنامه نوروزگاه با اهداء صنایع دستی و عیدی به آنها، برگزاری نشست امکان ها و چشم اندازهای گردشگری شهرستان، توزیع نقشه و بروشور وکتابچه معرفی شهرستان توسط شهرداری، میراث فرهنگی و بخش خصوصی بین مسافران و… را از جمله اقدامات اجرا شده در ایام نوروز امسال در شهرستان اقلید عنوان کرد.

نویسندگان :
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]


آرشیو

 بازی مختار  بازی سفیر عشق