Friday 29 March 2024
کد خبر : 919
تاریخ انتشار : دوشنبه 28 شهریور 1401 - 23:32
- بازدید

داستان تکراری سگ‌های ولگرد؛ ترس و سوال بی‌جواب شهروندان

معضل سگ‌های ولگرد در سطح شهرها و روستاها و ایجاد ترس و وحشت در بین خانواده‌ها به داستانی تکراری تبدیل شده است که هر چند وقت با حادثه‌ای، بیش از پیش مطرح می‌شود و هنوز اقدامی بجا و تأثیرگذار در رابطه با رفع این مشکل مشاهده نشده است.؛

به گزارش صبح اقلید، شهرستان اقلید مانند سایر شهرها و روستاها با مشکل سگ‌های ولگرد و ترس و وحشتی که برای خانواده‌ها ایجاد می‌کند، دست و پنجه نرم می‌کند و تقریبا هفته ای چند مرتبه، شهروندانی که  از نزدیک با این موضوع روبرو شده‌اند، به نشانه اعتراض، پیامی در فضای مجازی منتشر می کنند که سایر مخاطبان نیز با آنها همراه می‌شوند.

یکی از مطالباتی که همواره در فضای مجازی و حقیقی مطرح می شود، لزوم اقدام مسؤولان مربوطه در راستای جمع آوری سگ های ولگرد است.

شیوع بیماری های مشترک بین انسان و حیوان و خطر حمله و گاز گرفتن، ایجاد رعب و وحشت در بین شهروندان و آلوده کردن محیط ازجمله خطراتی است که پرسه سگ های ولگرد در معابر عمومی ایجاد کرده و ضرورت جمع آوری و کنترل اصولی این حیوانات را نشان می‌دهد.

جمع آوری سگ های ولگرد، مطالبه شبکه بهداشت در راستای حفظ سلامت و آرامش شهروندان است

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان اقلید در گفت و گو با خبرنگار فارس در این شهرستان، با اشاره به برگزاری جلسات شهرستانی با موضوع مهار و جمع آوری سگ های ولگرد، اظهار داشت: شبکه بهداشت و درمان ناظر بوده و تحقق این امر یکی از مطالبات این نهاد در راستای سلامت و حفظ آرامش شهروندان است.

مسعود جوکار به قانون زنده گیری و عقیم سازی سگ ها، لزوم برنامه ریزی برای تأمین هزینه انجام این کار و در نظر گرفتن مکانی مناسب برای اجرای این طرح اشاره و عنوان کرد: شهرداری موظف به اجرای این طرح است.

مدیریت پسماند، ابتدایی‌ترین و اصلی‌ترین راه کنترل سگ‌های ولگرد

شهردار اقلید نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در این شهرستان، با بیان اینکه ساماندهی سگ‌های بلاصاحب، مطالبه‌ای به‌حق از سوی افکار عمومی است، اظهار کرد: شهرداری اقلید در راستای حل این معضل، مقید به افکار عمومی و اخلاق انسانی بوده و ضمن اعلام دغدغه مندی درخصوص ساماندهی معضلات ناشی از این امر قطعاً برخورد قهری و کشتن سگ‌ها را روش صحیحی نمی داند.

عبدالله زارع درنیانی با بیان اینکه نگهداری سگ‌های ولگرد برای شهرداری هزینه‌بردار است، عنوان داشت: عقیم‌سازی و نگهداری هر سگ ولگرد یک میلیون تا یک و نیم میلیون تومان هزینه دارد و این در حالی ا‌ست که تأمین این اعتبار جهت عقیم‌سازی، نگهداری و درمان در توان مالی شهرداری اقلید نیست ازاین رو نیاز به همراهی تمامی شهروندان، نهادهای دولتی و سمن ها و انجمن های مردم نهاد است.

وی بیان کرد: اصلی‌ترین و ابتدایی‌ترین اقدامی که باید برای کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب در محیط‌های شهری انجام داد، مدیریت پسماند است چراکه هنگامی‌که غذا به‌راحتی از طریق پسماندها در اختیار این نوع حیوانات قرار می‌گیرد، میزان تولیدمثل آن‌ها افزایش پیدا می‌کند از این رو پایبندی به مسئولیت ها و وظایف شهروندی مانند تفکیک زباله، تولید کمپوست، خشکاله و از همه مهمتر بیرون گذاشتن زباله رأ س ساعت مقرر، کمک شایانی به کاهش جمعیت سگهای ولگرد می کند.

شهردار اقلید، غذارسانی به سگ‌ها را یکی دیگر از دلایل افزایش جمعیت سگها در محیط‌های شهری عنوان کرد و گفت: با حذف غذارسانی به سگ‌ها، تا حدودی می توان در امر مدیریت سگهای بلاصاحب موفق بود.

زارع درنیانی یادآور شد: از مدیریت سگ‌های صاحب‌دار به‌ویژه سگ‌های گله نیز نباید غافل شد.

وی افزود: در ایران تولیدمثل و بهداشت سگ‌های گله به‌هیچ‌وجه کنترل نمی‌شود و در واقع همین سگ‌ها منبع اصلی تولید سگ‌های ولگرد هستند.

شهردار اقلید با بیان اینکه پس از اجرای این راهکارها و کنترل جمعیت سگ‌ها باید به سراغ راه‌حل‌های حذف فیزیکی مثل عقیم‌سازی رفت، اظهار داشت: در مناطق مختلف شهری و غیرشهری نیز راهکارهای مختلف علمی از جمله نگهداری سگ ها در محیط محصور و دیگر روش‌های کنترلی وجود دارد.

زارع درنیانی تصریح کرد: نباید فراموش کرد که این راه حلها زمانی جواب می دهد که به موازاتشان آموزش و همکاری بین نهادهای دولتی و غیردولتی به عنوان مؤثرترین و پایدارترین شیوه در کشورهای درحال‌توسعه وجود داشته باشد، چراکه حیوانات مرز جغرافیایی نمی‌شناسند و اگر این شیوه همه‌جا به کار گرفته نشود، سگ‌ها از محل‌ها و شهرهای دیگر به شهری که جمعیت آنها کم شده است می‌آیند و این چرخه ادامه پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر میلیون‌ها سگ در کشور وجود دارد و نمی‌توان همه آن‌ها را جمع‌آوری و تا آخر عمر از آن‌ها نگهداری کرد، گفت: مدیریت درست و علمی بدون سوار شدن بر موج احساسات، کمک می‌کند تا در آینده جمعیت سگ‌ها در محیط‌های شهری که هم برای انسان و هم برای خود سگ‌ها مناسب نیست، کنترل شود.

به گزارش فارس، با توجه به اینکه معضل سگ های ولگرد در سطح شهر علاوه بر تهدید جانی، موجب سلب آرامش و آسایش شهروندان شده است، باید تدابیری کارآمد در این زمینه اندیشیده شده و با همت مسؤولان مربوطه و همراهی مردم، این مشکل حل شود.

ارائه آموزش های لازم برای اصلاح با اجرای رفتارها و اقدامات عمومی توسط شهروندان در زمینه کاهش شرایط زیست و تولیدمثل سگ های ولگرد یکی از مؤثرترین راه ها برای پیشگیری از افزایش جمعیت این حیوانات است که باید موردتوجه قرار گیرد.

همچنین باتوجه به بودجه مشخص و یا محدود برخی از شهرداری ها و عدم توانایی مالی آن ها برای اجرای طرح زنده گیری و عقیم سازی سگ های ولگرد، ایجاد و اجرای راهکاری استانی یا کشوری و تأمین اعتباری قابل توجه برای انجام این طرح نیز می تواند رویکردی مناسب در این زمینه باشد.

گزارش از: مرضیه یحیی‌پور

نویسندگان :
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]


آرشیو

 بازی مختار  بازی سفیر عشق