افتتاح شد،اما ناقص!!!

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری صبح اقلید، اسفند ماه سال ۱۳۹۰ پروژه راه آهن اقلید- یزد منعقد و عملا از سال ۹۱ ساخت این مسیر ریلی وارد فاز اجرایی شد. این محور تا سال ۱۳۹۶ حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و از ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ به ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی رسید. نهایتا با ۱۰ سال فراز و نشیب تخصیص اعتبار در مردادماه سال گذشته (۱۴۰۰) با دریافت مجوز عبور موقت دو رام قطار مسافری توسط حسن روحانی رئیس دولت دوازدهم افتتاح شد، بعد از آن روز به تشخیص شرکت راه‌آهن هیچ قطار مسافری از این مسیر عبور نکرد.

چرا از تردد قطار مسافری در راه‌آهن اقلید- یزد خبری نیست؟

«محمد منجمی» مجری طرح راه‌آهن اقلید یزد مورد این سوال که چرا سیر قطار مسافری در این مسیر وجود ندارد، پاسخ داد: پروژه به تشخیص شرکت راه آهن نیازمند تکمیل است. .

وی توضیح می‌دهد: به اعتقاد مدیریت کنونی راه‌آهن، موارد در حال تکمیل در این پروژه باید به صورت کامل انجام شود. گروهی از بازرسان شرکت راه‌آهن از پروژه بازدید کردند و مواردی که منجر به تکمیل و بهره برداری از پروژه می‌شود، نیز اعلام شده است.

استدلال راه‌آهن برای عدم بهره‌برداری از راه آهن یزد- اقلید چیست؟

وی درباره استدلالات راه آهن از عدم تحویل این پروژه  گفت: راه‌آهن هنگام افتتاح پروژه توسط رئیس دولت دوازدهم به صورت موقت مجوز سیر قطار را داد. پروژه افتتاح شد و دو رام قطار در مسیر حرکت کرد، اما کمیسیون تعیین سرعت در دوره مدیریت جدید راه آهن مواردی را اعلام می‌کند که نیازمند تکمیل و سپس بهره برداری دارد.

بر اساس اظهارات منجمی، تکمیل مسیر که از قضا در قرارداد پیمانکاری هم وجود دارد مشروط به دو موضوع «ارتباطات» بین ایستگاه‌ها و سپس «نصب علایم» در فاز تکمیلی در این پروژه است.

به گفته منجمی بخشی از شروط و مواردی که راه آهن اعلام کرده انجام شده است. ۹۵ درصد فیبر نوری مسیر متصل و برق رسانی انجام شده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری صبح اقلید، تاکنون در فاز یک بهره‌برداری ۶ هزار میلیارد به ارزش روز برای ساخت این پروژه تخصیص داده شده و قیمت غیر روز این پروژه نیز هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است.

تکمیل «ارتباطات» و «علایم» در مسیرهای ریلی به چه معناست؟

پروژه راه‌آهن اقلید در گام نخست درگیر عدم نصب « ارتباطات» و نه «علایم» است. علائم به این معنا است که قطار در محور به صورت خودکار و بدون نیاز به سوزن بان و مامور و به صورت هوشمند اعزام شود. اکنون بسیاری از محورهای ریلی که بیش از ۱۵ سال است در تردد قرار دارند مثل راه‌آهن اصفهان- شیراز «علایمی» نیست، اما «ارتباطات» نصب است.

در واقع «ارتباطات» که محل اختلاف شرکت ساخت و راه آهن در این پروژه است به این معنا است که مامور باید بتواند از ایستگاه مبدا با سایر ایستگاه‌ها بدون نیاز به تلفن همراه ارتباط داشته باشد و دفاع مجری طرح از  این تاخیر و افتتاح نیمه کاره این است که برای خرید دستگاههای ارتباطی و رادیویی و نه علایم( هوشمندسازی ایستگاه) نیازمند تخصیص اعتبار هستند.

 

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری صبح اقلید مسیرهای ریلی بر اساس تناژ بار و مسافر طراحی می‌شود و مسیر ۲۷۰ کیلومتری راه آهن اقلید- یزد در فاز یک بهره‌برداری با پیش بینی جابجایی یک میلیون مسافر و ۳ میلیون تن بار در سال طراحی شد که در فاز نهایی به جابجایی ۳ میلیون مسافر و هفت میلیون تن بار افزایش می‌یابد.

 

لازمه اینکه از فاز یک به فاز نهایی برسیم نیز این است که تعداد خطوط ایستگاه‌های بیشتری را تعین کنیم تا قطار بیشتری اعزام شود. اکنون فاصله ایستگاهها در این مسیر ریلی به طور متوسط ۴۰ کیلومتر است و در فاز نهایی به ۲۰ کیلومتر کاهش می‌یابد و تعداد قطار بیشتری اعزام می‌شود.

 

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *