امیدها برای احیای تالاب کافتر افزایش یافت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صبح اقلید، در این نشست اعضای شوراها و دهیاران و اعضای جوامع محلی روستاهای کافتر، خنجشت، سه قلات و چشمه رعنا، حضور داشتند و دبیر انجمن دوستداران زاگرس سبز اقلید و سرحد به بیان الزامات برای احیای تالاب کافتر پرداخت.

سید ضیا شریفی در این نشست که  تعدادی از مسئولین شهرستان نیز حضور داشتند احیای کافتر را یک مطالبه عمومی در این شهرستان دانست و با تقدیر از  ریاست  اداره محیط زیست شهرستان بر لزوم پیگیری این مطالبات تاکید کرد.

 

 

 

 

جمشیدی  بخشدار مرکزی شهرستان اقلید نیز احیای کافتر را اقدامی برای کاهش ریز گردها و افزایش اشتغال و تامین معیشت جوامع ساکن در پیرامون این تالاب دانست.

جمشیدی با تقدیر از اقدامات محیط زیست و تشکل های مردم نهاد یاد آور شد : تالاب کافتر از جمله تالاب های دارای پیشینه و قدمت طولانی است که در فرهنگ مردم اقلید جایگاه آن نهادینه شده است.

سیدضیاء شریفی دبیر طرح  هم ضمن عرض مواردی  در خصوص ارزش و اهمیت تالابها و همچنین ارائه گزارشی کوتاه از روند پیگیریهای صورت گرفته جهت رفع موانع آبگیری تالاب کافتر از ارزش و اهمیت فرهنگ سازی و آموزش هم سخن گفت.

وی ضمن عرض تقدیر و تشکر از بخشدار و هم چنین تقدیر از رییس و مسوولان محیط زیست این شهرستان  ضمن ارائه مقدمه ای در خصوص اهمیت آموزش و فرهنگ سازی گذری هم بر اهمیت مطالبه گری در محور رفع موانع آبگیری تالاب زد.

شریفی ضمن ارائه خلاصه ای از طرح پیش رو، شیوه نامه طرح را به طور مختصر و کوتاه جهت مدعوین   ارائه داد و  نحوه همکاری ارگانها و نهادهای مورد نظر نیز مطرح شد.

طرح مذکور شامل محورهای  آموزش بانوان، آموزش دانش آموزان، پاکسازی، برنامه روز تالابها و کارگاه معیشتی می باشد.

محورهای طرح طبق شیوه نامه برای اعضای حاضر در جلسه تشریح شد و بر ضرورت همکاری مسئولین و جوامع محلی جهت اجرای بهینه طرح تاکید گردید.

نجاتی رییس  اداره محیط زیست شهرستان اقلید نیز ضمن ارائه گزارشی از روند جلسات احیا و رفع موانع آبگیری تالاب ارائه داد و هم چنین به یک سری نکات تکمیلی برای اجرای هرچه بهتر طرح مزبور پرداخت.

نجاتی با بیان اینکه خاکریز های کشاورزی در مسیر رودخانه احیاگر تالاب کافتر باید مدیریت شوند از مسوولان جهاد کشاورزی و بهره برداران کشاورزی خواست تا در این زمینه مشارکت و همکاری داشته باشند.

هر یک از مدعوین حاضر در جلسه  نیز به تشریح دیدگاههای خود پرداختند و دغدغه اصلی خود را که همان رفع موانع آبگیری و کمک به طرح احیا می باشد مطرح کردند.

بنا به توضیحات شریفی دبیر طرح، با توجه به گستردگی محدوده تحت پوشش قرار است  که مباحث و کلاسهای آموزشی بانوان به زودی و به طور مستمر در سطح حوزه تالاب برگزار شود .

در پایان هم ضمن تشریح محورها و نیازهای کارگاه معیشت سنجی هماهنگی های لازم جهت برگزاری این کارگاه صورت گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *